Forums > RA-Liga

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: ForumlijstDiscussielijstNieuwe discussieZoeken
misselijkheid na ledertrexateinspuiting
Gepost door: Tali (---.access.telenet.be)
Datum: 28 February 2009 12:24

Hoi allemaal, ik neem sinds anderhalf jaar ledertrexate, eerst in pilvorm en sedert een paar maanden word ik ingespoten. Van de pillen was ik zeer misselijk, ben er mee moeten stoppen op aanraden van de reumatoloog en overgeschakeld naar de inspuitingen. In het begin was het veel beter, maar een dag als gisteren wil ik niet elke week meemaken, ik was werkelijk "kotsmisselijk". Op mijn werk heb ik verschillende keren met mijn hoofd op tafel gelegen, ik moest veel braken(niet echt overgeven) en zag naar het schijnt lijkbleek. Vanmorgen dan wakker geworden met hoofdpijn, maar de misselijkheid is grotendeels verdwenen. Ik vraag mij soms af "is het dit allemaal waard". Wat zijn jullie ervaringen met de inspuitingen Groetjes Tali

Re: misselijkheid na ledertrexateinspuiting
Gepost door: TomIzegemWVL (---.access.telenet.be)
Datum: 22 March 2009 08:06

Dag Tali,

Momenteel word ik behandeld met het peperdure Humira (1162 euro voor twee inspuitingen), ik krijg die spuit om de veertien dagen op zondag.
Ledertrexate heb ik ook doorlopen, ook met misselijkheid...
Tali, je weet toch dat Ledertraxate de oudste vorm van chemo-therapie is hé?
Toen ik dat voorgesteld kreeg zei mijn dokter (Dokter Ann Stuer in het Heilig Hartziekenhuis in Roeselare) dat ik onvruchtbaar zou worden en ze bevestigde mijn vraag met een JA, de vraag was dus of dat inderdaad een soort van Chemo was.
Niet paniekeren Tali, je verliest geen haar ofzo, maar die misselijkheid moet je erbij nemen. Wat ik me afvraag: kom jij niet in aanmerking voor Humira?

Ik voel me heel erg goed met Humira. Alleen ben ik een beetje vatbaarder geworden voor infecties. Deze week nog een oorontsteking gehad. Maar anders super hoor!

Mail me maar als je vragen hebt!

Hartelijk

Tomas

Gepost door: Tali (---.access.telenet.be)
Datum: 22 March 2009 09:31

Hoi Thomas, bedankt voor je reactie. Dat ledertrexate geen licht spul is hebik aan den lijve ondervonden en jawel, ik heb er zelfs serieuze haaruitval van gehad. Ik heb net een operatie achter de rug en na mijn herstel wil de reumatologe starten met Enbrel (familie van Humira). Ik moet om hiervoor in aanmerking te komen ook aan een paar criteria voldoen, en enkele tests doorlopen. Maar dat zou volgens de dokter geen enkel probleem zijn. Ik heb wel ggen psoriasis zoals jij. Alhoewel nu na een week rust en 14 dagen zonder arava en ledertrexate, voel ik mij raar maar waar eigenlijk zeer goed. Geen gezwollen gewrichten, zo goed als geen pijn en terug een goede eetlust. EEn mens zou beginnen twijfelen om weer aan die zware medicatie te beginnen hé, maar ja de ziekte zal wel weer opflakkeren zeker! En ja eigenlijk is het normaal dat ik wa minder pijn heb, want in het ziekenhuis kreeg ik pijnstillers toegediend via mijn infuus. Ik ga nog wa rusten groetjes!

Gepost door: de bruycker erica (---.access.telenet.be)
Datum: 26 October 2009 22:29

oeioeioei, nu begin ik toch wel wa schrik te krijgen om met de spuitjes te beginnen

Gepost door: daan (---.access.telenet.be)
Datum: 31 October 2009 09:36

Hey allemaal, Ik gebruik ook al een aantal jaar (ongeveer 10 jaar) ledertrexate. Ik nam deze jarenlang in pilvorm, maar zoals iedereen hier werd ik daar dus serieus misselijk van. Later werd er dan geopperd om de pilletjes in te nemen met motilium maar tevergeefs. Ik bleef misselijk. Nog later kreeg ik ze dan in spuitvorm en dat ging beter maar na een tijdje was ik lichtelijk misselijk. En dan mag je de ledertrexate afbouwen en moet je dus weer overschakelen op pillen. Momenteel sta ik op 2 pilletjes en ik kom van 12. Ik ben als ik ze gewoon neem steeds misselijk maar de apotheker raadde aan om die pilletjes in een capsule te steken. Die kan je krijgen bij de apotheker. Dit helpt echt en verminderd de misselijkheid echt wel.

Dat ledertrexate de oudste vorm is van chemotherapie wil ik best wel aannemen maar dat je er onvruchtbaar kunt worden lijkt me zeer onreël.

Groetjes

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
Je kan hier inloggen en registreren